söndag 14 februari 2010

en idé?

Funderar hit och dit. Tanken som just nu tar form är att göra ett undersökande projekt ihop med barnen på förskolan där jag jobbar. Om jag sätter en kamera i handen på ett barn och låter det barnet berätta med bilder vad hon/han upplever som intressant/viktigt på förskolan under en dag. Sen kan jag och barnet titta på bilderna tillsammans och vi kan lägga i bilderna i ett bildspel. Kanske photostory kan funka. Jag kan göra detta med 2 barn först och sedan se vad det ger och vad jag hinner med.

Tänker också att jag kan ha en annan frågeställning till barnet, en smalare. En lärare jag träffat lät t.ex. eleverna fotografera platser på skolan som de ansåg farliga på något sätt.

Sen kan jag skriva eller spela in barnets kommentarer till bilderna. Tänker att detta verkligen kan bli en lärannde-situation för oss pedagoger att få se ur barnens synvinkel på vår verksamhet.

Har erfarenheten av aha-upplevelser då mina barn fick låna kameran då de var små ... att deras blick var riktade mot helt andra saker.

För barnen kan det också bli ett tillfälle till reflektion över vår verksamhet och kanske vad de lär sig i förskolan. Kanske är detta ett sätt att komplettera vår dokumentation i förskolan. Som det är nu är det mest vi pedagoger som dokumenterar med våra pedagog- och vuxenglasögon.


4 kommentarer:

  1. intressant idé! spännande att se samma omgivning men m olika ögon, ur olika perspektiv. spännande också att se vad barnen väljer att dokumentera, vad de anser är viktigt. ser fram emot utvecklingen av dina tankar!

    SvaraRadera
  2. kom på att jag faktiskt kan använda något liknande i mitt projekt, på min gymnasieskola. måste kolla bara hur d funkar m att filma människor i en icke-offentlig miljö som skolan faktiskt är, om man ska lägga ut det på nätet sen. eller kanske inte lägga ut det men enbart redovisa inom hdk-gruppen.

    SvaraRadera
  3. jag tycker att du har så bra idéer det känns strukturerat och möjligt att genomföra. Blir det konst i skolan eller uttrycker barnen sig med konstnärliga uttryckssätt om något i deras värld. Jag tänker på hur samtidskonsten uttrycker sig, konstnären om någon företeelse i sin omvärld, fast det är på var och ens nivå så att säga. Är det viktigt att jobba i en process eller är det viktigt med ett resultat. Jag vill klargöra för mig själv vad och hur och varför jag ska göra med eleverna.

    SvaraRadera
  4. Lotta: Jag har lämnat ut lappar till alla föräldrar där jag ber m tillstånd att få publisera bilder på nätet, både för mitt projekt och för förskolans hemsida och hänvisar till personuppgiftslagen PUL. Efter viss ålder får eleverna bestämma själva tror jag och i viss ålder behöver man både barn och föräldrars medgivande.
    ad: När det gäller skolan vill jag gärna tänka att processen är viktigast, eftersom det är lärande vi ska syssla med! Finns en bra artikel i boken döma eller bedöma om bildämnet och hur man kan ställa upp 4 processkriterier och 3 produktkriterier. Både och är viktigt.

    SvaraRadera